Går du lige nu og overvejer, om du skal investere i digital bogføring til din virksomhed? Så er du kommet til det helt rette sted! Herunder får du nemlig en guide med alt, du skal vide om digital bogføring. Læs desuden med på Retio.dk og bliv meget klogere på digital bogføring.
Hvad er digital bogføring?
Digital bogføring omhandler det samme som fysisk bogføring. Den eneste store forskel er, at det foregår digitalt. Ejer du en online virksomhed, kan du med fordel gøre brug af digital bogføring. I din digitale bogføring holdes der styr på alt det administrative arbejde i din virksomhed – herunder blandt andet moms, bilag og regninger. Gennem dit digitale bogføringssystem kan du holde et skarpt øje med alt det finansielle, der foregår i din virksomhed. Der findes mange forskellige digitale bogføringssystemer, så her er det bare med at vælge det, der passer bedst til din virksomhed og din vision.
Hvilke regler er der for digital bogføring?
For kort tid siden blev der lavet nyere og strammere regler indenfor digital bogføring, som skal træde i kraft fra år 2024. Der er nogle generelle krav og regler, som alle virksomheder skal overholde – herunder eksempelvis opbevaring af dokumenter og dokumentation for samlet regnskab. En af de nyere vedtagende love er, at alle virksomheder har pligt til at aflægge årsrapport efter regnskabslovens regnskabsklasse B til D. Det er altså vigtigt, at du har et overskueligt bogføringssystem, hvor intet går tabt. Derudover kommer der endnu en lov om, at man som virksomhedsejer med en nettoomsætning på 300.000 kroner eller mere har pligt til at benytte et digitalt bogføringssystem. Ejer du en online virksomhed med stor nettoomsætning, skal du under alle omstændigheder altså investere i et digitalt bogføringssystem.
Hvad koster digital bogføring?
Det er svært at sætte en præcis pris på digital bogføring. Grunden til dette er, at prissætningen fra bogføringssystem til bogføringssystem er lavet på baggrund af forskellige parametre. Nogle digitale bogholdere bruger timepris, mens andre har faste priser, som betales på enten måneds-eller årsbasis. Når du skal finde ud af, hvilket digitalt bogføringssystem du skal bruge til din online virksomhed, er det en god ide at se på virksomhedens årlige omsætning. Har du en stor virksomhed med en markant omsætning, kan det være en fordel at vælge en pakkeløsning, hvor du betaler et år ad gangen. På denne måde er du dækket godt ind hele året rundt, og du skal ikke bekymre dig om, hvor mange timer arbejdet tager. Uanset om du har en lille eller stor online virksomhed, skal din digitale markedsføring som minimum indeholde rådgivning, lønsumsafgift, årsregnskab og selvangivelse.