Bæredygtighed betyder mere og mere for borgerne i Danmark. Ved sidste folketingsvalg kunne man se at det betød så meget, at valget blev kaldet for et klimavalg. Altså et folketingsvalg, hvor vælgerne gik enormt meget op i, hvad de forskellige partier mente om klimakrisen. Bæredygtighed er ikke kun i vores bevidsthed, når det kommer til, hvilket parti vi skal stemme på. Vi er i høj grad begyndt at leve vores liv efter denne opmærksomhed på området, og det får os til at tage stilling til alverdens tilgange og produkter, og lave forskellige til- og fravalg. Det betyder også, at vi som forbrugere går meget op i, hvordan diverse produkter bliver fremstillet. Hvis noget ikke bliver fremstillet bæredygtigt, er mange danskere i dag villige til at fravælge et produkt.

 

Industrien og produktionen omlægges

Netop dette krav fra forbrugerne får producenter til at omstille deres produktion. De ændrer deres produktion, så de har en mere bæredygtig profil, for ikke at miste deres kunder. Det kan være vanskeligt at omlægge en hel produktion på denne måde. På flere måder er det egentlig nemmere for de virksomheder, der først kommer til nu. De har allerede fra start tænkt bæredygtighed ind, og undgår derfor den dyre omlægning. Alligevel er det investeringen værd at omlægge produktionen.

Det ses eksempelvis i produktionen af sneakers. Store brands som i lang tid har solgt sig selv, har måtte ændre produktionen for at fastholde kunder. I produktionen af New Balance 550 har dette også været en nødvendighed. New Balance 550 adskiller sig ikke meget fra mange andre modeller, og kan derfor bruges som eksempel på, hvad det betyder at omlægge sin produktion, så den er mere bæredygtig.

 

New Balance 550  – en bæredygtig sneaker

New Balance 550 er en af de modeller fra New Balance, som sælger allerbedst. Den er tidløs og kategoriseres som en klassiker. Alligevel faldt salget af New Balance 550 i en periode, fordi kunder valgte skoen fra, fremfor et mere bæredygtigt alternativ. For igen at kunne sælge den samme store mængde New Balance 550, var det altså nødvendigt at skabe en bæredygtig profil. Derfor ændrede man tilgangen til produktionen, og fik skabt en produktion, som efterlader et langt mindre CO2-aftryk end tidligere. Dette har fået flere af de tidligere kunder til at vende tilbage til New Balance 550. Dette er altså et meget tydeligt bevis på, at forbrugernes bevidsthed omkring bæredygtighed tvinger forskellige brands til at omlægge deres produktion. Kunderne har altid ret. Eller de har i hvert fald magten til at sætte dagsordenen hos de forskellige producenter. Det viser salget og ændringen af produktionen af New Balance 550 i hvert fald. Så hvis man som producent fortsat vil holde på sine kunder, så skal man til at tænke mere bæredygtigt.